شکلات پذیرایی باراکا جان دو کوهنورد جوان را از مرگ نجات داد

مصرف کم پتاسیم با افزایش خطر مرگ و میر قلبی عروقی مرتبط است. شکلات پذیرایی باراکا پتاسیم نسبتا کمی دارد. شکلات تلخ حاوی 114 میلی گرم پتاسیم (2٪ RDA) در هر 100 کیلو کالری است.

در حالی که پودر کاکائو شیرین نشده حاوی 82 میلی گرم در هر قاشق غذاخوری و شکلات شیری حاوی 67 میلی گرم (1٪ RDA) است.

کمبود آهن یکی از مهمترین مشکلات تغذیه ای در جهان است. شکلات شیری حاوی 5 درصد از RDA آهن برای مردان بالغ و زنان یائسه (0.42 میلی گرم) در هر 100 کیلو کالری است.

شکلات تلخ 25 درصد از RDA (1.90 میلی گرم) را تامین می کند. یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو شیرین نشده حاوی آهن بیشتری نسبت به شکلات شیری اما کمتر از شکلات تلخ جامد (0.75 میلی گرم) است.

پلی فنل ها و فعالیت آنتی اکسیدانی پودر کاکائو حاوی حداکثر 50 میلی گرم پلی فنول در هر گرم است. تک وعده های کاکائو و محصولات کاکائو حاوی آنتی اکسیدان های فنولیک بیشتری نسبت به اکثر غذاها و پروسیانیدین بیشتری نسبت به مقدار متوسط مصرف شده توسط آمریکایی ها در روز است.

شکلات

کاکائو حاوی تعدادی ترکیبات پلی فنلی است اما به ویژه سرشار از فلاونوئیدها است. فلاوانول ها با پروتئین های بزاق کمپلکس هایی تشکیل می دهند و مسئول تلخی کاکائو هستند.

اگرچه فلاوانول ها طعم گس و تلخی به غذاها می دهند طعم آن اغلب در شکلات ها با پردازش تهاجمی و افزودن طعم های دیگر پوشانده می شود.

برآوردها متفاوت است اما در یک مطالعه، میانگین کل فلاوانول شکلات تیره تجاری موجود بیش از پنج برابر شکلات شیری بود.

فلاوانول های اصلی موجود در کاکائو عبارتند از اپی کاتچین و کاتچین و پروسیانیدین ها. پروسیانیدین ها اکثریت فعالیت آنتی اکسیدانی را در محصولات کاکائو ارائه می کنند.

علاوه بر پلی فنل ها، کاکائو حاوی ترکیبات متیل گزانتین – عمدتاً تئوبرومین – حدود ۲ تا ۳ درصد وزنی است. کافئین نیز در مقادیر کم (0.2٪) وجود دارد.

تئوبرومین دارای فعالیت آنتی اکسیدانی مشابه کافئین و اثر تحریکی نسبتا کمی بر روی سیستم عصبی مرکزی است.

فلاونوئیدها از دو حلقه کربن معطر تشکیل شده اند بنزوپیران (حلقه A و C) و بنزن (حلقه B)  و بر اساس درجه هیدروکسیل شدن و اکسیداسیون حلقه ها به 13 کلاس تقسیم می شوند.